CSDA Research
Název klíčové aktivity v projektu: Vývoj a adaptace měřicích nástrojů (kognitivní schopnosti a gramotnost, kulturní zdroje)
Cíle: V rámci studie proběhne adaptace a validizace několika zkrácených psychometrických nástrojů měřících kognitivní schopnosti a gramotnost. Studie několika testů gramotnosti bude vycházet z dat již získaných v probíhající panelové studii vývoje počáteční gramotnosti žáků, která dotazuje žáky základních škol a nově i jejich rodiče. V tomto šetření bude dále provedeno měření pomocí testů kognitivních schopností. Vzniknou dvě verze úsporného měřicího nástroje pro dospělé a pro děti. Využití těchto longitudinálních dat poskytne možnost ověření vlastností nástrojů pomocí opakovaného a paralelního měření v dyádě rodič-dítě. Vytvoření krátkých dotazníkových nástrojů měřících kognitivní schopnosti a gramotnost, které v českém prostředí dosud chybí, je velmi žádoucí, neboť ukazatele gramotnosti a kognitivních dovedností dětí a dospělých jsou důležitým prediktorem životních trajektorií, využití však nalézají i ve výzkumu dalších témat. Dalším cílem je měření nástroje kulturních zdrojů, tj. kulturní participace, vkusu, výchovy a obecně gramotnostního milieu v kontextu gramotnostních dovedností školáků.
Klíčová slova: kognitivní schopnosti a gramotnost, žáci ZŠ, rodiče, kulturní aktivity
Doba trvání: 2017– 2020
Hlavní řešitel: Jindřich Krejčí
Členové řešitelského týmu: Magdaléna Gorčíková, Jiří Šafr, Marie Pospíšilová (Dlouhá), Michaela Kudrnáčová
Registrační číslo projektu: CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_013/0001796